Hammerhead Karoo screenshot

Hammerhead Karoo: voorlopig alleen een belofte

Afgelopen week heb ik dan de lang verwachte Hammerhead Karoo gekregen. Al sinds mei 2017 aangekondigd, is dan eindelijk 9 maanden later de Hammerhead Karoo publiekelijk beschikbaar. Een dikke 9 voor hun marketing en gelukkig maar, want qua functionaliteiten is de Hammerhead voorlopig alleen een belofte.

En dat is ook precies wat er beloofd is, alhoewel dat lang niet voor iedereen duidelijk is. Want de marketing machine van Hammerhead heeft zeker niet stil gezeten en eerlijk is eerlijk, ze weten wel zeker waar het over gaat.

In de doos

De Hammerhead Karoo komt met een aantal stukken gereedschap en een outfront bikemount. De stukken gereedschap zijn inbussleutels pm de mount van de Karoo te verwijderen, en om de outfront mount voor op je fiets te monteren. Daarnaast zit er nog een simkaart houdertje bij, die je kunt gebruiken als je een nano simkaart hebt om in je Karoo te doen. Als je al een Garmin mount hebt, dan is er goed nieuws, Hammerhead heeft dezelfde gebruikt.

Het apparaat

De Hammerhead Karoo is het grootste fiets GPS apparaat wat ik de laatste jaren in mijn handen heb gehad. Met de afmetingen 98mm x 72mm x 28mm is de Karoo bijna de helft dikker als de Garmin Edge 1030 is en ook de helft breder. Zeker qua gewicht gaat de Karoo boven de Edge 1030 uit met zijn 186g (versus 120g). Maar goed, dat mag de pret niet drukken. Het apparaat heeft gewoon een groot scherm en een forse batterij om alle huidige en toekomstige opties te kunnen gebruiken. Want naast de Bluetooth smart, ANT+, WiFi GPS, Glonass en barometer sensoren, heeft deze GPS ook een SIM kaart slot. Zo kan de Karoo, als je er een simkaart in doet, ook direct met het internet communiceren, zonder een smartphone.

Met het Android operating system, heeft Hammerhead een platform gekozen waarmee het eenvoudig is om allerlei applicaties toe te gaan voegen. Voor ze zelf, maar ook voor derden, zonder ingewikkelde nieuwe dingen te leren. Het is al bekend dat iemand er al de spotify app op heeft gezet. Ze hebben hiermee zo stevig ingezet op een zeer stabiele basis met veel mogelijkheden, wat ook het vertrouwen wekt dat er met toekomstige software releases veel uit te halen is.

Connectiviteit

Het concept is eigenlijk dat je vanaf de Karoo alles zelf kunt regelen, je connectiviteit naar bijvoorbeeld Strava, naar de Karoo website, en waarschijnlijk in de toekomst nog naar veel meer websites. Via wifi of 4G, zonder tussenkomst van een smartphone, regel je alles. Aankoppelen aan een PC is niet meer nodig, alleen maar om eventueel op te laden. Hiermee gaat Hammerhead weer verder dan bijvoorbeeld Wahoo, die eigenlijk alles ook via het internet regelt, maar dan heb je nog wel een smartphone nodig. NU dus een extra simkaart.

Het scherm is enorm helder en bij aanraken zie je meteen response. Het lijkt zelfs beter dan bij een smartphone. Ook met handschoenen aan doet de Karoo wat je wilt.

Door het gebruik van de grote knoppen aan de zijkant, zit je er niet snel naast. Alhoewel het eerst eve wennen is, van wat wat is, is dit wel een hele goede opzet.

De functionaliteiten

Hammerhead heeft veel voor ogen met dit paradepaardje, echter komt dit op dit moment (maart 2018, SW build 1.4.109.3) nog niet echt naar boven. Maar dat is ook precies wat Hammerhead al heeft aangegeven. Ze zullen in de komende maanden met meer functionaliteiten gaan komen, met de toekomstige software releases. Dat klinkt mooi, en ik heb er ook wel wel vertrouwen in dat dit gaat gebeuren. Maar ik ben wel bang dat de werkelijkheid met noodzakelijke bugfixes harder gaat, dan straks de functionaliteiten gaan komen. Nogmaals, dat is niet erg, want de Karoo heeft alles in zich om een echt goed GPS apparaat te worden, maar je moet niet verwachten dat het voor de zomer van 2018 al een apparaat is wat de Wahoo Elemnt en de Garmin Edge voorbij gaat. Nu voorlopig hebben we de GOSHAWK release beschikbaar  de LYNX release komt vroeg in de lente 2018, waarbij de beschikbare data meer gevisialueerd gaat worden, de sensoren van de Karro mee rgebruikt gaan worden en de navigate alerting wordt toegvoegd, cq. verbeterd. In de late lente, komt dan nog de GENET release waar nog heel veel meer verbeteringen in gaan zitten. Waar dan een nadruk op meer connectiviteit gaat liggen. Meer weten, kijk op de softwarepagina van de KAROO story.


Routing

Je kunt op de Hammerhead Karoo zelf routes maken, of via het dashboard op de website van Hammerhead en daarnaast kun je ook routes gemaakt via andere tools, als Strava importeren in het dashboard. Het maken van routes op de Karoo gaat overigens erg makkelijk, het scherm is erg responsief en je hebt binnen een handomdraai een route gemaakt. Als je een adres invoert, heb je bij de eerste letters al een mogelijkheid, dat gaat super snel. Als eenmaal de route op je Karoo staat, kun je met de optie “available offline” de route รจn de kaart lokaal opslaan. Dat scheelt weer 4G data, mocht je niet meer op de wifi zitten.

Let echter wel op. De routing kun je nog niet door allerlei opties goed beรฏnvloeden en het routing algoritme maakt nogal vreemde beslissingen. Zoals bijvoorbeeld op het linker fietspad te rijden bij een grote weg. En zeker bij herrouteren (als je afwijkt van de route) dan maakt het de Karoo niet uit, of je over onverharde paden gaat. Ook zijn er nog geen piepjes te horen als er een route aanwijzing komt.

Bovenstaand verschillende schermen die je ziet bij het rijden van een route. Je moet wel echt dit scherm selecteren, anders zie je geen aanwijzingen, en wat opvalt is dat alles in het Engels is. Dat is voorlopig de enige taal die beschikbaar is. De aanwijzingen zijn nog wel eens dubbelzinnig, ‘Slight right’ zal iets betekenen als schuin rechts, maar is dat niet altijd. En bij een kruizing van het fietspad met een groetere weg, buigt het fietspad even af naar rechts, daar meldt de Karoo dat je rechtsaf moet slaan (3e plaatje)

Wat een geweldige optie is, die ik voor het eerst zie bij een fiets GPS, is dat als je van de route afgaat. hij de oorspronkelijke route min of meer handhaaft, maar met een lichtblauwe lijn aangeeft wat de route voor je is om weer op de oorspronkelijke terecht te komen.

Voorlopige conclusie (maart 2018)

Ik geloof dat Hammerhead met de Karoo en geweldig apparaat op de markt heeft gebracht. Dat ze zeker qua marketing de aandacht van heel veel mensen heeft getrokken, en dat wat ze beloofden ook waar is. Echter… ik kan me voorstellen dat mensen hebben gedacht dat het apparaat al heel meer kon, dan dat het nu kan. En dat is helaas niet zo. Sterker nog, ik denk zelfs dat ze het tempo wat ze beloofd hebben om nieuwe functionaliteit toe te voegen niet gaan redden. Ze zullen namelijk ook nog heel veel bugs gaan tegenkomen die ook opgelost moeten gaan worden. Kijk hier voor de beloofde functionaliteiten.

Kortom de Hammerhead Karoo is voorlopig alleen nog maar een belofte, maar wel waar ik veel vertrouwen in heb. Heb je haast en wil je snel een goed werkend GPS apparaat hebben, dan zou ik nog wel even wachten om dit apparaat te kopen. heb je geduld en accepteer je initiele bugs, dan kan dit een hele goeie optie zijn, voor (nu nog) een aantrekkelijke prijs van krap โ‚ฌ300,-

Meer informatie op https://www.hammerhead.io/pages/karoo

(411 keer bezocht, 1 bezoeken vandaag)

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Een gedachte over “Hammerhead Karoo: voorlopig alleen een belofte”