Regelmatig hoor ik Garmin Edge eigenaren over problemen de ze hebben met de connectie van hun smartphone (via Garmin COnnect Mobile) en hun Garmin Edge. Het probleem ontstaat doordat er of een firmware update van de Garmin Edge of van de smartphone is geweest. Vaak weet je dat niet eens, of je denkt er niet aan, maar bij een eerstvolgende rit, werkt ineens je livetrack, of je audio-updates niet meer. Er is een oplossing voor, en het is belangrijk dat je alle stappen doorloopt.
Soms lijkt het alsof er nog wel een connectie is tussen je telefoon en je smartphone, maar bij bijvoorbeeld iPhone mist er vaak 1 van de twee Bluetooth connecties. weer proberen te connecten helpt alleen als je de hele connectie verwijdert en weer helemaal opnieuw opbouwt. Je hoeft dus niet je Garmin Edge te resetten, maar alleen de stappen te volgen hieronder.
Verwijderen van de huidige connectie
Wat moet ik doen om het verbindingsprobleem op te lossen? De eerste stap is om de Edge van Garmin Connect Mobile te verwijderen, dat doe je alsvolgt:
Open Garmin Connect Mobile op de telefoon
- In IOS: selecteer meer en in Android slecteer de hamburger (drie streepjes)
- Selecteer Garmin toestellen
- Selecteer je Garmin Edge toestel
- Selecteer (rechterbovenhoek)
- Selecteer verwijder toestel
Selecteer Verwijderen
Verwijderen Bluetooth connectie (alleen Iphone) Verwijder het apparaat uit de Bluetooth-instellingen van de telefoon.
- Selecteer vanuit de telefoon de Instellingen App
- Selecteer Bluetooth
- Onder Mijn apparaten ziet u BT_Edge xxxx en Edge xxxx.
- Selecteer het i-pictogram en selecteer vervolgens Vergeet dit apparaat
- Doe dit voor beide bluetooth instellingen
Verwijder telefooninstelling uit je Garmin Edge
Verwijder ook je telefooninstellingen in je Garmin Edge door naar instellingen te gaan
- Selecteer connected funties
- Selecteer Telefoon
- Selecteer Smartphone
- Selecteer “Vergeet telefoon”
Nu ben je weer op de beginsituatie en kun je weer met opniew koppelen beginnen.
Koppel de Edge via de telefoon met de Garmin Connect Mobile app
- Open de Garmin Connect Mobile-app
- Open het menu: op de iphone selecteer Meer (rechtsonder) en bij Android: Selecteer de hamburger (linkerbovenhoek)
- Selecteer Garmin toestellen
- Selecteer “Voeg toestel toe”
- Selecteer Blader door alle compatibele toestellen en selecteer Edge en kies je Edge model
- Plaats de Edge xxxx in Bluetooth-koppelingsmodus
- Selecteer in het hoofdmenu van de Edge
- Selecteer Instellingen en dan connected functies en dan smartphone, of direct smartphone
- Selecteer Koppel Smartphone
Dan verschijnt in het schermpje op je smartphone de op te zetten Bluetooth verbinding en op je Garmin Edge kies “Ga Door”
- Kies de Bluettoth verbinding op je telefoon
- Op beide apparaten verschijnt dezelfde code en kies doorgaan en daarna koppel
- Je krijgt nog een keer de vraag om te koppelen en klikt “koppelen”‘
- Nu worden de gegevens op je Telefoon overgezet.
- Je ziet tevens de voortgang op je Garmin Edge
AFhankelijk van je type toestel volgen er allerlei vragen die met de eerste installatie van je toestel hebben te maken. DIe hoef je nu niet meer te doen.
Uiteindelijk kun je de Edge nog eens synchroniseren.
Tenslotte:
- Mocht bovenstaande allemaal nog geen oplossing bieden, dan kun je ook nog eens proberen om je telefoon opnieuw op te starten, dat kan ook nog wel eens een probleem oplossen met bluetooth verbindingen.
- Essentieel bij dit proces is dat alle verbindingen allerreerst verwijderd hebt. Ook als het proces halverwege stopt, om wat voor reden, dan is het belangrijk om weer helemaal opnieuw te beginnen, anders gaat het niet werken.
- De problemen ontstaan ooknog wel eens als je slechte internetverbinding hebt, zoals bijvoorbeeld in het buitenland, op de camping. Wees je hier van bewust dat het opnieuw koppelen dan ook niet erg voortvarend gaat.
Nuttig, deze hulp voor Garmin Connect Mobile? meer soortgelijke updates ontvangen? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief.
Lezer specifieke inhoud
De inhoud van dit artikel is niet gesponsord. Het is mijn liefde voor onderwerpen die deze site mogelijk maakt, wat betekent dat het allemaal inhoud is specifiek voor jou als lezer. Ik zou het enorm op prijs stellen als je een kleine bijdrage achterlaat, in de vorm van een ‘koffie’ als je de inhoud van dit artikel waardeert. Klik op “By me a Coffee” om een klein bedrag te doneren. Of als je een artikel koopt bij รฉรฉn van de aangesloten webshops, doe het dan door via deze pagina van aangesloten webshops te gaan.
28 gedachten over “Garmin Connect mobile verbindings-problemen oplossen”
Ondanks deconnectie van smartphone en edge 530. Daarna terug gekoppeld, krijg ik mijn nieuw gemaakte
Koersen niet meer op mijn edge.
Synchroniseren lukt maar geen nieuwe koers geraakt er nog op.
Ook reeds geprobeerd met Garmin Express , zelfde resultaat.
Beste Ann, Dit probleem lijkt te maken te hebben dat er teveel koersen al op je Garmin Edge staan. Er zit een miximum aan het aantal, als dat overschreden is, komt er geen nieuwe koers op de Edge. ALs je een paar oude delete, gaat het synchroniseren weer goed.
Alle verdiende badges zijn verdwenen!!
Hoe kan ik deze terg krijgen???
Mvg Peter
Hallo Peter, ik denk niet dat de verdiende badges weg zijn. Kijk even in dit recente artikel van Garmin, daarin wordt alles uitgelegd waar ze te vinden.
Had horloge uitgezet .helaas. alles doet het weer, alleen kan ik mijn stappen niet meer op mijn horloge zien. Wel op mobiel
Heb ook nog een heel nuttige tip, die ik op een ander forum vond, en heel goed werkte:
Ik slaagde er maar niet in om mijn nieuwe Forerunner te koppelen, maar het appje Corona-alert op mijn telefoon uitschakelen, beide toestellen dan uit-en weer inschakelen, verrichtte wonderen!
Nadat het koppelen dan gebeurd is, kan je Corona-alert weer inschakelen, maar dat heb ik niet gedaan.
werkt vaak ook niet.. eindeloos gepruts en kost veel tijd, beter is de Garmin Connect App te verwijderen van de GSM en opnieuw downloaden. (verwijder we even de Bluetooth verbinding op je gsm)
mijn rit wordt vandaag plotseling niet weergegeven in connectstats. Gisteren nog wel, ik heb niets veranderd aan de instellingen hoe kan het dat hij het vandaag niet doet?
Hallo Yarina, Bedankt voor je vraag. Om het probleem wat scherper te krijgen: Bedoel je met connectstats de Garmin Connect Mobile? Gaat het om de activiteit die er al opstond of is het de nieuwe? Welk apparaat van Garmin gebruik je om op te nemen? Heb je nogmaals geprobeerd te synchroniseren? Zit je op dezelfde wifi?
Hey, vraagje ivm connectie s met je smartphone, hoe komt het dan connect altijd op de achtergrond moet openstaan/draaien voor je explore melding geeft dat je telefoon verbonden is? ondanks dat beiden gekoppeld zijn en bluetooth werkt/aan is.
Dit is hoe Garmin het heeft ontworpen. De Garmin mobile connect app functioneert als een soort modem programma, ontvangt de data van de Garmin en stuurt het door naar het internet en omgekeerd.
En wat als de bluetooth van de Garmin Edge 820 niet meer werkt . Icoontje van de bluetooth licht niet meer op ondanks dat deze is ingeschakeld op de Garmin .
Als je bleutooth niet meer werkt op je Garmin, dan moet je Garmin support bellen/mailen voor een reparatie
Ha Klaas, Ik heb mijn huidige smartphone (Mot G5+) voor reparatie opgestuurd. Tijdelijk dus even mn oude samsungS4 uit de kast gehaald. Het lukt me echter met geen mogelijkheid (alles geprobeerd) om een verbinding tussen mn nieuwe Garmin Edge en deze S4 tot stand te brengen (“toestelverbindingsfout”). Zou deze (goed werkende) S4 misschien gewoon te oud zijn voor dit koppelings proces ?
Hallo Joop, heb je de instelling op je Garmin weggegooid, waar staat met welke telefoon er wordt geconnect? En ja, het zou kunnen zijn dat de software versies op de S4 verouderd zijn, maar daar weet ik helaas niet zoveel vanaf specifiek voor dit model.
Dank voor de tip. LiveTrack werkt weer. Bij Garmin is er een case van gemaakt.
Beste, sinds enige tijd verbindt Garmin edge 820 via BT niet meer automatisch met oneplus 6. Na openen van Garmin connectie app komt de verbinding BT wel tot stand. Tijdens het het fietsen krijg ik dan de melding โgeen netwerk verbinding โ… thetering BT staat nochtans aan. Aks ik dan check bij IQ app accuweather zie ik effectief geen info meer en staat er โwachten op dataโ… wat kan ik hieraan doen? Begin behoorlijk gefrustreerd te geraken over de 820… bedankt!
Het lijkt er op alsof je Oneplus 6 geen netwerk (internet) verbinding heeft. Dan werkt ook Accuweather niet. Zover ik kan beoordelen is het geen Garmin of BT probleem, maar een probleem van je telefoon.
Hallo, mijn garmin edge 1030 wil geen audiomeldingen geluid doorgeven aan mijn samsung s9, maar ook niet aan de samsung s4. Wel aan een samsung s2 tablet. Al diverse keren verwijderd van de s9 en opnieuw geinstalleerd, maar geen audiomeldingen.
Beste P. Als de Bluetooth verbinding er is, dan zou het moeten werken. Krijg je bijvoorbeeld wel smsโjes binnen op je Garmin? Gebruik je oortjes bij je Samsung? Heb je het geluid, luid genoeg aan staan? Het zijn even wat willekeurige vragen, omdat ik niet veel meer informatie heb.
Hier hetzelfde probleem en drie dagen lang bezig geweest met ontkoppelen, koppelen en opnieuw en opnieuw. Erg irritant, maar vandaag lukte het ineens wel. De aanhouder wint, dus smijt vooral niet een of beide devices het raam uit.
Wel jammer dat het soms zo moeizaam gaat met apparatuur die toch niet bepaald in de aanbieding was. Verder overigens heel blij mee.
Fijn te lezen dat het gelukt is.
Ik had ook dit issue en inderdaad zelfde oplossing gebruikt om alle verbindingen te verwijderen en opnieuw te installeren. Alleen moest dit na elke rit opnieuw, omdat apparaat niet wou verbinden. Contact gehad met Garmin en die raadden aan via Garmin express te synchroniseren met computer en nu zijn de problemen opgelost. Kennelijk werkt synchrosatie via garmin app op telefoon niet afdoende..
Dankjewel voor de toevoeging Sophie
Beste Klaas,
Deze informatie helpt goed. Echter helpt dit bij mij maar eenmalig direct na de installatie. Als ik dan 1 minuut later nog eens test geeft hij opnieuw de melding dat “het toestel bezet lijkt te zijn”. Enig idee welke stap ik nog kan ondernemen? (Ik heb de Garmin 1030 icm Iphone 6S). Heeft de IQ app hier ook iets mee te maken?
Groet,
Martijn
Hallo Martijn, Helaas is dat altijd lastig te beoordelen. Ja, connectIQ apps kunnen in de weg zitten. Echter kort achter elkaar testen, kan ook nog steeds betekenen dat er een ‘oude’ synchronisatie nog steeds loopt en dat daarmee de verbinding ‘bezet’ is. Even wat langer wachten werkt hier het best. EN je kunt om wat dingen uit te slauiten inderddad even wat overbodige connectIQ apps deinstalleren. Daarnaast kan ik mij herinneren dat ik dit ook al eens heb gehad en toen hebben ik alle stappen nog een keer herhaald en daarna nooit meer problemen gehad. Heb je ook de laatste firmware al geinstalleerd?
Ik krijg voortdurend de melding : uw toestel lijkt bezet te zijn uw synchronisatie verzoek is verlopen probeer het later opnieuw. De edge 820 explore is geoppeld met de iphone 6s
Bart, ook hier moet je de Garmin en de iPhone helemaal โontkoppelenโ en weer koppelen volgens de handleiding.