Of hoe zou “paaltje”ย worden genoemd in het international wielerpeleton? Zou het het engelse “Pole” zijn, of het Franse “obstacle”. Ik weet het (nog) niet, maar op 5 juli zullen we het allemaal weten, want de tweede etappe van de Tour de France 2015 gaat dwars door de binnenstad van Utrecht, met als klap op de vuurpijl, onder de domtoren door en daarna draaien ze ook nog eens voor het stadhuis door, wat normaliter ook vergeven is van de paaltjes. Maar daar verwacht ik wel dat ze weggehaald worden.
De eerste kilometers van de 2e etappe zijn gelukkig geneutraliseerd, het is gewoon een show-rit dwars door de stand heen, om Utrecht nog eens goed op de kaart te laten zetten, voordat ze over de Vleutenseweg de stad verlaten en het tourcircus voor Utrecht voorbij is.
Paaltjes zijn fietser killers
De oorspronkelijke bedoeling van deze hindernissen is om auto’s te weren, maar in de praktijk blijken er enorm veel ongevallen te zijn met deze obstakels, met meestal ernstig letsel tot gevolg. In de afgelopen maand alleen al zijn er twee kennissen van mij op zo’n auto-weerder gereden en hebben er gebroken ribben en klaplongen aan over gehouden. Is het dat eigenlijk wel waard?
Onder veelvuldig aandringen van de fietsersbond zijn er de afgelopen jaren ruim 5000 paaltjes verwijderd, en gemeentes plaatsen na de winter, steeds minder van deze lastposten terug gelukkig.
Het zijn overigens niet alleen race-fietsers die getroffen worden door deze obstakels. Het merendeel van de slachtoffers bestaat uit scholieren gevolgd door ouden en daarna pas wielrenners. Afgelopen jaar werden er 5000 slachtoffers geteld in alleen al Rotterdam. Dat waren overigens alleen die bij de EHBO werden aangemeld, alle anderen die alleen maar bij de huisarts zijn geweest of er thuis een pleister op hebben geplakt zitten hier nog niet bij.
Zoek maar eens op internet met de zoekterm “paaltje, fietser, gewond”. Je zult schrikken van het aantal gewonden. Zelfs bij de tourversie in Utrecht die afgelopen zondag is verreden is een fietser gewond geraakt. Onlangs in de buurt van Leusden kwam iemand te val door zo’n hindernis in de weg en kon het ambulance personeel niet bij het slachtoffer komen door weer andere paaltjes in de weg….. Zij moesten uiteindelijk fietsen vorderen van andere weggebruikers om assistentie te kunnen verlenen aan het slachtoffer, uiteindelijk moest iemand van defensie de hindernis verwijderen….
Als je dan een groepje wielrenners “paaltje” hoort roepen, begrijp je nu, met de mogelijke gevolgen in je achterhoofd, waarom dat zo is. Het zijn niet de wielrenners die die overlast veroorzaken, maar de gemeentes die moeten besluiten dat dit de enige manier is om auto’s te weren van de fietspaden. Denk daar ook maar eens over na!
Paaltjes onder de Domtoren
De betonnen palenย onder de Domtoren zullen op 5 juli waarschijnlijk niet zo’n probleem zijn, als de tour-renners stapvoets door de stad flaneren. Maar toch ben ik nog steeds benieuwd wat ze zullen roepen om elkaar te waarschuwen.