Fietsen in Vegas

Als je aan Las Vegas denkt, dan denk je niet meteen aan fietsen. Tenminste, ik niet. Allereerst is het er altijd warm en ten tweede, kun je er uberhaupt wel fietsen, wordt er wel rekening gehouden met fietsers? Het valt alleszins mee. Sterker nog, het is gewoon erg leuk. Maar een beetje voorbereiding is wel handig.

Omdat ik voor een conferentie een kleine week in Las Vegas zou zijn en er enkele momenten zonder verplichtingen zouden zijn, dacht ik, laat ik eens ijken of er te fietsen valt. Allereerst, hebben ze fietsen te huur (in mijn maat) daarna, welke regels moet je als fietsers aan houden en zijn er leuke routes te vinden.

Fiets vinden

Dat lijkt makkelijk, wnt google is je vriend, maar ik heb nog iets meer eisen aan een fiets, het moet wel een maatje 60 of hoger zijn en een behoorlijke zadelpen. Ik had enkele fietsverhuurders bekeken, reviews langsgegaan en ik kwam uiteindelijk uit bij Bike Blast Las Vegas. Niet vanwege de naam, maar wel omdat ze naast je lengte ook je binnenbeen-lengte vroegen en je fietservaring. Al met al tekenen dat ze wel weten waar ze het over hebben. Een aluminium BMC fiets, met Shimano groep en afgeleverd bij je hotel, met een zadeltasje met alle gereedschap en je fits al ingesteld op maat. Tenminste dat zeiden ze op de website en… dat was ook zo. Geweldig, bijna meteen klaar om op eg te rijden. Wel done Bik Blast Las Vegas!

De fietsregels in Nevada

Ik had eigelijk geen weet van de fietsregels in de USA, waar je allemaal wel of niet mag fietsen en hoe de voorrangregels zijn. Nou gelukkig weet geen enkele Amerikaan dat, want in alle staten zijn de regels weer anders en sterker nog, het kan per County ool nog veschillen binnen een staat. Daarom toch maar even de regels opgezocht voor Nevada, de staat waar Las Vega in ligt. Op de website van de ANWB staat de eerste aanzet va de regels, met daarin een verwijzing naar de website van Bikeleague met allemaal lokale regels. Er zitten wel een paar interessante bij, waaronder het “rode licht” verordening. Als je twee rondgangen van groen licht geen groen licht voor jouw richting hebt gekregen, dan mag je door rood rijden, omdat waarschijnlijk je door de automatische detectie niet gezien bent. Het is niet expliciet verboden om op de stoep te fietsen, maar ook nie expliciet toegestaan… En wat nog wel belangrijk is, je mag in principe overal fietsen, overigens wel meest rechts, en zelfs op de vluchtstrook (shoulder) van de snelweg. Zeker deze laatste had ik even nodig om een bepaalde route te kunnen rijden.

De routes

Zoveel wordt er niet gefiets, dus zoveel informatie is er ook niet. Maar op de website van de fietsverhuurder stond een aardige hint: Red Rock Valley, en Hooverdam en zelf had ik ook nog Mount Charleston gevonden, dat op 2289 meter hoogte ligt (Las Vegas ligt op 620m). Drie ritjes die ik er van heb gemaakt waren respectievelijk 93km, 130km en 170km. Ik heb dat gedaan met Strava routebouwer. Het mooie van die routebouwer is dat het de zogenaamde populariteit gebruikt. Dus als er veel fietsers zijn langsgekomen (die hun rit hebben ge-upload naar Strava) dan registreert Strava dat als een populaire route en geeft bij de routering keuzes daar dan prioriteit aan.

Omdat ik verder totaal geen weet had hoe hde wegen er bij zouden liggen, hebben ik toch wel regelmatig Google streetview gebruikt om toch even de lokale omstandigheden te bekijken. Gelukkig had ik dat ook gedaan vlak bij de Hooverdam, waarbij Strava mijeen oude spoorbaan opleidde. Over het algemeen zijn dat hele goeie wegen, maar dit was iets anders en als je ook nog eens goed kijkt, dan staat er ook een hek.

Lees ook:  Super firmware release Garmin Edge 1030

Daarnaast was het ook nog wel spannend hoe je dan eigenlijk de stad uitkomt. Het hotel zat midden op de strip, dus veel alternatieven waren er ook niet. En dan moet je ook nog bedenken dat het in sommige richtingen wel 25 kilometer lang duurt voordat je uit de bebouwde kom bent. Las Vegas heeft een oppervlakte van 352 kilometer (Amsterdam slechts 219 kilometer)

Verder had ik nog een kaart nodig van Las Vegas en omgeving. Dit omdat alleen de OFM kaart van Europa op de Garmin staat. Wat wel handig is, is dat je dan een andere OFM kaart van elk deel van de wereld kunt downloaden. Ik doe dat eigenlijk altijd via openfietsmap.nl en nu van het wereldwijde deel.

Zo met de routes, de kaart op de Garmin en de verkeersregels in mijn hoofd, een fiets en uiteindelijk ook mijn fietsspullen, kon ik van start. Helaas miste ik een dag dus de rit naar Mount Charleston heb ik overgeslagen.

De fietservaring

Die was in รฉรฉn woord geweldig. Helaas moest ik รฉรฉn rit laten schieten omdat mijn koffer niet meegkomen was met de vlucht en ik dus een dag zonder bagage zat, inclusief fietskleding, helm, pedalen etc. Erg jammer, want de fiets had ik al wel.

Ik heb besloten om het rondje Hooverdam en het rondje Red Rock Canyon te doen. Voor beide dagen gold dat ik eerst helemaal langs de strip moest fietsen en dan toch wel bijna 20kilometer door de buitenwijken van Vegas. Maar uiteindelijk viel dat niet tegen. De strip zelf was heel vervelend, omdat er geen fiets-stroken zijn, de rijbaanscheidingen toch vak bestaan uit ‘blokjes’ war je makkelijk op onderuit kan gaan en er heel veel troep op de weg ligt. Maar dat mocht de pret niet drukken, want eenmaal van de Strip af, kwamen er fiets- stroken en daarna zelfs lange fietspaden, parallel aan snelwegen, maar toch op enige afstand en daarnaast zelfs fietspaden over oude spoorbanen. En die fietsstroken en paden waar rustig, heel erg rustig. Ik denk dat ik in beide ritjes hooguit 20 fietsers heb gezien.

Het was wel heet onderweg, de tweede rit heb ik ’s ochtends heel vroeg gedaan en dat is me veel beter bevallen. Dan is het slechts 16 graden en dan warmt het wel snel op, maar niet naar die 32 graden of warmer.

Ik heb hieronder nog de Relive filmpjes neergezet om een echte belevenis te krijgen van de twee ritten. Geniet ook maar even mee.

Relive ‘Las Vegas – Red Rock Valley’

Relive ‘Las Vegas – Hooverdam (en terug)’

(465 keer bezocht, 1 bezoeken vandaag)

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.