Alles wat fietsen leuker maakt!
strava veranderingen

Grote veranderingen bij Strava, maar wordt het wel beter?

Strava publiceert in mei 2020 ineens dat ze de koers radicaal gaan aanpassen. Volgens eigen zeggen van de oprichters, weer meer op de sporter gericht, maar is dat eigenlijk wel zo? Ik geef een overzicht van de verandering die Strava heeft aangekondigd en mijn mening daarover. Oh ja, en als je niet veel tijd hebt om te lezen, in het kort, Strava stopt meer functionaliteit achter de “Strava betaalmuur” en maakt het praktisch onmogelijk voor 3e partijen om waardevolle data uit Strava te halen. Ik betreur de nieuwste veranderingen bij Strava. Strava heeft de ziel uit haar vernieuwende applicatie gerukt. Mijn mening. Maar beoordeel zelf:

Sport algemeen

Half mei 2020 kwam daar plotseling het bericht van de Strava oprichters, Mark Gainey en Michael Horvath, dat ze alle pijlen richten op de atleet. In hun woorden:

What matters the most to us? And how do we live up to that? If nothing else, 2020 has been a year of regaining perspective. A silver lining of hard times like these is that they inspire introspection and focus – Our answers to those questions have only gotten clearer in the past few months, and we’re now leading the company with a single purpose: rededicating Strava to our community.

In andere woorden. Strava wil zich gaan focussen op hun community, die bestaat uit 55 miljoen individuen en 44000 app-bouwers (waaronder ik). Wat bij mij de vraag oproept, wat deed je dan hiervoor? Kortom, in mijn woorden, het is een mooie verpakking voor veranderingen die een andere reden heeft. En die reden wordt steeds duidelijker waar het gaat om de beperkingen die er per direct zijn ingegaan en de functies die beperkt zijn, zijn alleen nog maar met een betaald account beschikbaar. Geld dus. Functionaliteiten die je voorheen gebruikte zitten nu achter de “Strava betaalmuur” van een abonnement. En als je verder leest in de artikelen van Strava, dan lees je uiteindelijk ook, dat Strava tot nu toe niet winstgevend is (Controleerbaar?) en ze geld nodig hebben om hun 180 werknemers te kunnen betalen. Dit bericht komt heel vreemd over omdat Strava juist trots was op dat ze de ge-anonimiseerde data verkocht aan overheden en bedrijven die het weggebruik van de fietsers zo heel goed in kaart konden brengen.

<Lees hier hun laatste communicatie op dit vlak>

Wat heeft Strava geblokkeerd voor de niet-betalende gebruiker?

  • Segment klassementen, behalve de top 10 voor de KOM en QOM.
  • Analyse van je prestatie op een segment
  • Je resultaten op een segment vergelijken met andere sporters
  • Routes maken (oude routes zijn nog wel bruikbaar)
  • Route suggesties (in de app)

Veel Strava gebruikers die ik spreek (en ik spreek er best veel) komen steeds weer terug op segmenten en het vergelijken met elkaar. Want dat is typisch wat veel sporters toch doen, het willen vergelijken met elkaar. Dat is voor veel mensen een reden om Strava te willen gebruiken. Maar volledig niet meer nuttig als je er geen €60 per jaar voor over hebt. Tenzij je tot de top 10 van alle klassementen behoort, maar dat geldt bij mij maar voor een handjevol segmenten.

De routebouwer is niet beschikbaar meer voor de niet-betalende sporters sinds de laatste veranderingen in Strava. Daarin voor de plaats komt de vernieuwde routebouwer voor de betalende sporter. Die routebouwer was al jaren in Beta, maar nu dan opgefrist voor de betalende sporters. Een extra onderdeel is nu dat het wegdek wordt weergegeven, in delen, verhard/onverhard/onbekend. Het wordt ook precies weergegeven waar. Overigens is de betiteling “onbekend” nog wel tricky. Bij Komoot is de routebouwer en de kaartinformatie hier veel preciezer in. Goeie toevoeging is nog wel dat je kunt kiezen voor voorkeur verhard/onverhard en ook voor minimaal of maximaal hoogteverschil. Dat laatste is in Nederland niet echt aan de orde, maar zeker wel als je de bergen in gaat.

Grootste probleem met de routebouwer

De routebouwer van Strava kent de veerponten niet in Nederland, fiets je dus noord-zuid en moet je de grote rivieren kruizen, dan “dwingt” de routebouwer je om een brug te nemen. Sterker nog, waar in het verleden nog je nog wel eens de mogelijkheid had door een route-puntje in het water te zetten, je toch de rivier kon oversteken, lukt die nu ook niet meer. Strava, wat heb je gedaan? Overigens is dit niet een gevolg van de laatste veranderingen in Strava, ik denk dat dit halverwege 2019 al een probleem werd. De enige methode om toch dat pontje te nemen is om bij het pontje de handmatige modus aan te zetten. Die negeert de kaart en daarmee kun je dan vanaf de ene kant van de rivier naar de andere kant een streepje zetten, daarna zet je die weer uit en kun je de route vervolgen. Maar echt handig is dit niet.

Lees ook:  In Italië gratis bier voor fietsers

Kortom, voor betaalde routebouwer misschien wel een paar kleine extra opties, maar inclusief een hele grote misser. Voor mij de reden om Strava routebouwer niet meer te gebruiken en volledig over te gaan op Komoot.

Strava API geeft geen klassementen meer

Het belangrijkste deel wat Strava uniek maakte tussen de andere sport applicaties, is dat Strava de mogelijkheid biedt om via een zogenaamde API toegang geeft tot informatie, zodat andere applicatie ontwikkelaars nog meer functionaliteit kunnen toevoegen. Allereerst, dat is nog steeds mogelijk voor de over 4.400 software makers, maar er ontbreekt sinds deze laatste verandering in Strava een belangrijk onderdeel: De klassementen. Het is met onmiddellijke ingang niet meer mogelijk om klassementsdata van segmenten via de API uit Strava te halen. En als je rondkijkt in Strava applicatie land, dan zie je dat er er een heel groot deel juist gebruikt maakt van de klassementsdata. Net als de Opfietsen Challenge Tool, die mooie gecombineerde klassementen maakte van verschillende meerdere segmenten en een totaal klassement maakte.

Strava maakte het bij deze aankondiging wel heel erg bont. Sterker nog op een absoluut onwaardige en minachtigde manier richting haat community, door van de ene op de andere dag dit onderdeel stop te zetten. Beoordeel even zelf:

“We realize these API changes could be especially challenging for some developers, so they’ll be non-breaking for 30 days, returning empty data during that time so they can make necessary adjustments. After June 18th, those endpoints will either omit the data or return an error message.”

Oftewel, we houden er vandaag mee op, maar we leveren nog wel foutieve informatie en over 30 dagen doet het helemaal niet meer…. Strava, waar ben je mee bezig, als je zegt dat je community zo belangrijk voor je is? Zonder enige aankondiging maak je een groot deel van Strava applicaties gewoon allereerst onbetrouwbaar en na 30 dagen gewoon STUK. Juist deze community maakte ook gebruik van deze applicatie en had vertrouwen in Strava. Het was hetzelfde Strava die groots aankondigde data te willen delen (binnen de privacy grenzen) en dus het vernieuwende sport platform was.

Ten slotte

Strava kondigt aan om zich meer op haar community te richten en verandert de spelregels. Dat is haar goed recht, maar intussen verloochent het zich aan hun oorspronkelijke doelstelling om juist sport-data te delen. Het stimuleerde veel applicatie bouwers tot erg leuke applicaties die de lol in het fietsen groter maakte. Ook die applicatiebouwers en de gebruikers daarvan behoren tot je community Strava! Kortom. Strava, zeg nu niet dat je meer aandacht hebt voor je community, maar dat je geld wilt verdienen en daarvoor bij, ooit het revolutionaire platform met frisse ideeën, de ziel er uit hebt gesneden.

Dit is mijn persoonlijke mening over de recente verandering van Strava. Deel jij deze mening, heb jij andere ideeën? Laat het ons weten en reageer hieronder op deze blogpost.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.