4 redenen om zonder koptelefoon te fietsen


Heb je je ooit afgevraagd of het luisteren naar muziek op je koptelefoon tijdens het fietsen je training daadwerkelijk helpt of juist je resultaten belemmert? Veel fietsers doen hun koptelefoon op en draaien het volume open tijdens de training, het helpt de tijd te doden. Immers, niet elke training is leuk.Sommigen gebruiken het ook om gemotiveerd te blijven of snelheid te houden. Hoewel er wellicht enkele voordelen zijn aan het bewegen met muziek, kan ik er sowieso een viertal bedenken waarom je zonder muziek zou moeten fietsen, oftewel zonder koptelefoon.

koptelefoon fietsen

 

1 Bescherm je bezit!

Dat wil zeggen, bescherm jezelf! Als je op een trainingsritje aandacht besteedt aan muziek, besteed je geen aandacht aan je omgeving (met name de automobilisten die met hun telefoon bezig zijn…), de loslopende hond of gewoon een automobilist die zich vergist in de snelheid van de wielrenner. Zoek maar eens op internet met de zoekterm fietser-koptelefoon, je vindt hier een overvloed van allerlei ongevallen, waarvan enkelen met zeer ernstige afloop.

2 Train in de juiste zone

Training komt zeer precies. Elke training heeft een reden, en als je niet voldoet aan het doel van die training, levert dat ook gewoon minder op. De muziek tijdens een training kan te snel, te langzaam gaan, of je helemaal afleiden. Als je ook nog eens waarschuwingen op je hartslagmeter hebt staan als je wat complexere trainingen doet, kun je ze waarschijnlijk niet horen.

 

3 Luister naar je lichaam

Luister naar jezelf, je lichaam geeft je allerlei informatie. Muziek is zo’n geweldige afleiding dat je heel makkelijk belangrijke aanwijzingen mist. Je ademhaling, cadans, en zelfs pijn kan door de muziek op de achtergrond geschoven worden terwijl je eigenlijk had moeten beseffen dat er iets niet klopte. Oftewel, al je ziuntuigen gebruiken om naar je lichaam te luisteren, inclusief je oren.

Lees ook:  Het belang van herstel plannen

4 Geniet van je training

Door de muziek raak je veel meer naar binnen gekeerd, terwijl er zoveel mooiers buiten om je heen is. Geniet van de omgeving en je training wordt ook nog eens makkelijk. En ook als je je mp3 speler niet kunt vinden, kun je toch nog steeds een aangename training hebben.

 

Ben je overtuigd?

Ik hoop het, dan wordt het in ieder geval veiliger voor jezelf, en als je echt vindt dat je toch muziek nodig hebt, doe dan in ieder geval de muziek op je koptelefoon zachtjes, zodat je niet teveel wordt afgeleid en het verkeer om je heen hoort en je je eigen lichaam nog steeds voelt. De muziek met 90 beats/min is dan het beste, zodat je trapfrequentie nog een beetje wordt ondersteund.

Wil je op de hoogte worden gehouden van updates op deze website? Schrijf je in voor de nieuwsbrief:

 

Geef een reactie