veilig afdalen

Veilig afdalen voor fietsers

veilig afdalenEen berg beklimmen op de fiets kun je leren, maar hoe je veilig afdaalt op de fiets kun je ook zeker leren. Ik help je alvast een stuk op weg. Uiteindelijk is het ook gewoon doen. Hoe je veilig kunt afdalen is eigenlijk onderverdeelt in twee onderdelen: De voorbereiding voor een afdaling en de uiteindelijke uitvoering.

 

 


De voorbereiding

Voor veilig afdalen kun je in de voorbereiding veel doen. De belangrijkste onderdelen zijn:

  • Helm op en ook goed opzetten; Het afstellen van een helm kost wat moeite, ieder zijn hoofd is verschillend, maar de instellingen komen allemaal hetzelfde uit de fabriek. In een eerdere blog schreef ik al eens hoe je je helm goed op je hoofd zet.
  • Goede remmen; Op je racefiets rem je met remblokjes op je velg van je wielen. Deze kunnen beide slijten. De blokjes slijten het meest, die moet je dan ook regelmatig controleren als je in de bergen gaa fietsen. Maar vergeet ook je velgen niet, er zitten vaak indicatoren op die aangeven hoe ver de velg versleten is.
  • Warme kleding voor de afdaling; Naar de top toe heb je waarschijnlijk veel gezweten, als je direct gaat afdalen, koel je heel hard af, waardoor je coordinatie afneemt. Een windjackje doet wonderen. Lekker licht en dus makkelijk mee te nemen.
  • Banden met voldoende profiel; Let goed op of je banden nog voldoende profiel hebben en of er geen scheurtjes, ย of steentjes in zitten. Beter een keer te vaak je banden wisselen dan een klapband in de afdaling.
  • Draag een fietsbril; Als je afdaalt heb je een hogere snelheid, daardoor drogen je ogen makkelijker uit. Door een bril te dragen krijg je geen rijwind direct op je ogen en drogen ze ook niet uit.

De uitvoering

Als je dan alle voorbereidingen hebt gedaan, goed materiaal, helm en bril op, jasje aan, dan is het eerste het belangrijkste, kies de snelheid die bij je past. Laat je niet opjutten door anderen. Jij moet doen wat jij OK vindt voor veilig afdalen.

  • KIJK waar je naar toe wilt; Het lijkt een dooddoener, maar het is 1 van de meest essentiele zaken bij het sturen van bochten en dus ook zeker in de afdaling. Waar jij naar kijkt, wil je lichaam naar toe en gaat je fiets automatisch mee. Kijk jij dus ‘door’ de bocht, dan ga je ook door de bocht.
  • Houding op de fiets; Je ellebogen iets naar binnen gebogen, en je schouder aan de kant van de bocht iets naar de bocht toe. Dit maakt het afdalen iets makkelijker, je beweegt hiermee je gewicht naar de binnenbocht toe, zodat het sturen ‘vanzelf’ gaat. Ga je wat harder, denk er aan om je knieen naar binnen te laten wijzen en zo als het ware je bovenste buis ‘vast’ te houden. Dit zorgt voor meer stabiliteit.
  • Rem voor de bocht; De te grote snelheid om de bocht te nemen, moet je voor de daadwerkelijke bocht er uit geremd hebben, zodat je in het tweede deel van de bocht, je fiets kunt laten ‘lopen’. Bijremmen in de bocht heeft twee nadelige gevolgen: Je hebt verminderde stuurcapaciteit en je gaat ‘slepend’ remmen, waardoor je velgen heter worden. Dit is 1 van de mest gemaakte fouten bij het afdalen, dat je een te hoge snelheid hebt voor het ingaan van de bocht.
  • Regen beรฏnvloedt remweg; Als je remmen en velgen nat zijn, kun je die beter eerst even ‘droog remmen’. Dat doe je door een paar keer je remmen even voorzichtig in te knijpen. Je zult dan wel merken dat ze langzamerhand meer weerstand krijgen en beter kunnen remmen. Doe dit voorzichtig, want ze kunnen ook in 1 keer ‘pakken’ en dan staat je fiets heel snel stil……
  • Weg gesteldheid; Een nat wegdek zorgt voor minder weerstand in de bocht, is het wegdek hobbelig, kun je ook minder goed remmen. En helemaal funest zijn losse steentjes. Houd hier rekening mee, als je op een bocht aanrijdt.
  • Handen onder in de beugel; Zeker bij langere afdalingen, wordt het wat ongemakkelijk om steeds met je handen onder in de beugel te zitten en doen veel mensen ‘even’ de handen boven op het stuur. Ja, je kunt nog wel remmen, maar zeker niet meer zo hard. Het grootste gevaar zit er in dat je je stuur niet echt meer beet hebt. Als je door een kuil of over een steen zou rijden, vliegen je handen van het stuur en…….
  • Kies de ideale lijn; Misschien wel het allermoeilijkste en dit is wat je zeker wat meer kunt oefenen. Het plaatje hieronder laat je een ‘ideale’ lijnย zien. De groenen stippelijn laat zien dat je aan het begin van de bocht zo ver mogelijk naar de middenlijn gaat en daar ook de ‘scherpste’ bocht maakt. Blijf je daarentegen de bocht volgen, zoals de rode lijn aangeeft dan houdt je ook nog eens een te hoge snelheid en zul je enorm veel problemen krijgen om op je eigen weghelft te blijven…..
Lees ook:  Hoe Garmin's Body Batteryโ„ข je kan leren goed met je energie om te gaan

veilig dalen

Blijf op je eigen weghelft; Die is voor jou als fietser groot genoeg. Maak daar optimaal gebruik van, maar kom niet op de andere weghelft

veilig afdalen

 

Kortom

Veilig afdalen zit hem voor een groot deel in gezond verstand maar ook in de voorbereiding, helm op, bril op, goeie remmen en je fiets ook verder in goeie staat van onderhoud. De uitvoering is grotendeels een technisch geheel. Een ‘ideale’ lijn kiezen kan door voldoende snelheid eruit geremd te hebben, te kijken waar je naar toe wilt. Dat vergt ook gewoon veel oefening. En…. veiligheid voorop.
Heb jij nog meer tips voor de lezers? Voeg ze ajb toe in het commentaar hieronder.
(299 keer bezocht, 1 bezoeken vandaag)

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 gedachten over “Veilig afdalen voor fietsers”